AKTUALNOŚCI
6. młodzieżowy przegląd teatralny i kolejny sukces
9 kwietnia, w Radomiu, odbył się konkurs kół teatralnych. Wydarzenie współorganizowane było przez PSP Nr 14 im. Jana Pawła II w Radomiu oraz Bibliotekę Pedagogiczną w Radomiu. Partnerami konkursu byli: Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Stowarzyszenie „Teatr Resursa” i Filia Nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Radomiu, Akademia Handlowa Nauk Stosowanych w Radomiu. Patronat honorowy nad konkursem sprawowali p. Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego, p. Waldemar Trelka, Starosta Radomski i p. Radosław Witkowski, Prezydent Miasta Radomia. Patronat medialny realizowała Grupa Mediowa Rekord.
Nasze szkolne koło teatralne, po raz kolejny, wzięło udział w tym wydarzeniu i po raz kolejny zostało wysoko nagrodzone. Tym razem, na scenie, zaprezentowaliśmy naszą wizję utworu Antoine᾿a de Saint-Exupéry᾿ego, pt.: „Mały Książę”. Zamysł kompozycyjny książki pozostał ten sam natomiast sam tekst uległ transformacji – został zrymowany, a przedstawienie wzbogacały współczesne utwory muzyczne, w wykonaniu aktorów. Ta mieszkanka stylów i form została zauważona przez jury, które w tym roku przyznało nam zaszczytne, II miejsce.
Czytaj więcej: 6. młodzieżowy przegląd teatralny i kolejny sukces
Rozstrzygnięcie Konkursu Logopedycznego „Trudnym głoskom – mówię stop!”
15 kwietnia 2025 r. rozstrzygnięty został Gminny Konkurs Logopedyczny, organizowany w ramach Europejskiego Dnia Logopedy dla uczniów klas I-III.
Zadaniem uczestników było napisać krótki wiersz z wybraną trudnością logopedyczną (np.: sz, ż, cz, dż, k, g, s, z, c, dz, t, d) oraz wykonać do niego ilustrację.
Czytaj więcej: Rozstrzygnięcie Konkursu Logopedycznego „Trudnym głoskom – mówię stop!”
OWOCOWE SZASZŁYKI
Dzieci z oddziału przedszkolnego w ramach tygodniowego bloku tematycznego, realizowały zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania. Podczas zajęć dowiedziały się czym jest piramida zdrowego żywienia, jak ważny dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia stanowi prawidłowy styl życia: sen, ruch, picie odpowiedniej ilości wody oraz dieta bogata w warzywa i owoce.
Aby utrwalić prawidłowe nawyki żywieniowe, dzieci zrobiły owocowe szaszłyki. Na stole pojawiły się takie owoce jak: truskawka, jabłko, melon, borówka oraz winogrona. Przedszkolaki samodzielnie kroiły owoce na małe kawałki, a następnie nakładały je na patyczki komponując ulubione smaki. Już po chwili w całej sali czuć było zapach świeżych owoców.
Dzieci do wspólnego ucztowania zaprosiły dyrektor szkoły Lidię Gomułę. Przy wspólnym stole delektowały się swoimi zdrowymi przekąskami, które również bardzo smakowały naszemu gościowi.
Przedszkolakom zajęcia bardzo się podobały. Dzieci poznały inną formę jedzenia owoców i zgodnie przyznały, że jeszcze nie raz przygotują takie owocowe szaszłyki w swoich domach.
Opracowała: Kamila Kiljanek
🌍💧Dzień Wody w naszej szkole – pod hasłem „Chrońmy lodowce!”❄️🌊
W dniu 31 marca w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Wody, którego tegorocznym tematem przewodnim była ochrona lodowców – tych niezwykłych, ale coraz bardziej zagrożonych zasobów naszej planety.
Czytaj więcej: 🌍💧Dzień Wody w naszej szkole – pod hasłem „Chrońmy lodowce!”❄️🌊
Jemy to, co sami zasiejemy - projekt edukacyjny klasy 3b
Uczniowie klasy 3b przystąpili w marcu do realizacji projektu edukacyjnego przyrodniczo-kulinarnego „Jemy to, co sami zasiejemy”. Pierwszym krokiem projektu było założenie w sali na parapecie zielonego ogródka. Uczniowie podzieleni na grupy zasiali w pojemniczkach z ziemią nasiona kopru, rzeżuchy, rzodkiewki, pietruszki, wsadzili cebulkę. Następnie regularnie podlewali hodowlę i obserwowali wzrastanie swoich roślinek. Kiedy te urosły, przyszła pora warsztaty kulinarne. Dzieci przyniosły z domu produkty na wykonanie wiosennych kanapek i z zapałem przystąpiły do pracy. Na kanapkach pojawiły się więc wędlina, sery oraz różne warzywa: pomidory, papryka, ogórki, rzodkiewka. Dopełnieniem kompozycji na talerzach były roślinki wyrywane z pojemniczków stojących na parapecie okiennym. Po skończonej pracy przyszła pora na konsumpcję. Kanapki zajadane z apetytem szybko znikały z talerzy.
Opracowała: Wiesława Kalita
Lekcje muzealne w Skansenie
Uczniowie klas młodszych naszej szkoły mieli szczególną okazję uczestnictwa w interesującej lekcji historii, podczas pobytu w Muzeum Wsi Radomskiej. Pani przewodniczka oprowadzała dzieci po terenie skansenu i opowiadała o najciekawszych starych, zabytkowych chałupach i innych budowlach. Uczniowie z zaciekawieniem oglądali zagrody, zaglądali do otwartych izb i pomieszczeń. Dopytywali o wystawione na stołach ekspozycje będące atrapami dawnych, wiejskich posiłków. Niektórzy dali się nabrać, że są one prawdziwe. Bardzo interesujące okazały się zagrody z żywymi zwierzętami oraz dawnymi sprzętami rolniczymi. Dzieci słuchały opowieści pani przewodniczki o pracy ludzi na polu i w zagrodzie w dawnych czasach. Wszystkich zainteresowała szczególnie praca młynarza w dawnym wiatraku.
Obejrzeliśmy także zabytkowy kościół z Wolanowa. Uwagę naszą skupiły stare malowidła na ścianach i suficie. Dzieci nie mogły uwierzyć, że takie budowle mogły być przewożone w częściach z różnych miejscowości.
Po zwiedzaniu czekały nas zajęcia plastyczne, na których uczniowie wykonywali z przygotowanych materiałów wielkanocne palmy. Pani opowiadała o dawnych zwyczajach i obrzędach wielkanocnych na wsi. Wszystkim udało się wykonać według wzoru kolorową palemkę, którą zabrali ze sobą.
Taki wyjazd był wspaniałą, niezwykle ciekawą lekcją historii.
Opracowała: Wiesława Kalita
Ósmoklasiści w sądzie – lekcja prawa w praktyce
21 marca 2025 r. uczniowie klas ósmych mieli wyjątkową okazję odwiedzić Sąd Rejonowy w Radomiu. Była to niecodzienna lekcja wiedzy o społeczeństwie, pozwalająca zobaczyć, jak w rzeczywistości przebiegają postępowania sądowe.
W trakcie wizyty przewodnikiem grupy był Sędzia Grzegorz Wysmoliński, który przybliżył uczniom funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Sędzia pokazał uczniom miejsca zajmowane w czasie rozprawy przez sędziego, oskarżonego, adwokata, świadków.
Młodzież miała możliwość uczestniczenia w dwóch rozprawach sądowych - dotyczących melioracji oraz ustanowienia służebności przesyłu. Było to niezwykle ciekawe doświadczenie, które pozwoliło im zobaczyć, jak wygląda praca sędziego, adwokatów i stron postępowania. Uczniowie zwiedzili również aresztówkę oraz inne sale sądowe, poznając z bliska funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. To doświadczenie na pewno poszerzyło ich wiedzę i pozwoliło lepiej zrozumieć zasady prawa.
Spotkanie to było cenną lekcją prawa i na pewno na długo pozostanie w pamięci uczestników! Dziękujemy za możliwość udziału w tej wartościowej lekcji praktycznej!
Opracowała: Martyna Minda
„Teenagers in Action 24/25”
Z wielka radością informujemy, iż uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Mniszku zostali po raz kolejny laureatami tegorocznej edycji konkursu projektowego „Teenagers in Action 24/25”, organizowanego w ramach Programu Youngster!
Dzięki niezwykłej kreatywności, pracy zespołowej i doskonałej znajomości języka angielskiego Komisja Konkursowa, w skład której weszli eksperci z Wydawnictwa Macmillan oraz EFRWP, miała nie lada wyzwanie przy wyborze najlepszych projektów. Decyzją jury nasza szkoła zasłużyła na zaszczytne 2 miejsce wygrywając wycieczkę dla całego zespołu.
Uczestnicy konkursu: Maria Mazur, Agata Włodarska, Adrianna Towarek, Maja Drabik , Małgorzata Kołodziejska oraz Daniel Kacprowicz pod skrzydłami opiekuna pani Ewy Zjawińskiej nagrali film, który możliwy jest do obejrzenia poniżej.
Zapraszamy