Warto podkreślić, że PSP w Mniszku była wśród ponad tysiąca szkół podstawowych, które zgłosiły się do udziału w programie, a jedną ze 150 szkół, które przedstawiły relację z podjętych akcji społecznych promujących czytelnictwo. Wykonaliśmy wymagane zadania w tak kreatywny sposób, iż wraz z 22 -oma szkołami znaleźliśmy się w finale konkursu czytelniczego klas pierwszych.
Mieliśmy nieco utrudniony i opóźniony start w realizację zadań, gdyż niestety nie zostaliśmy objęci pakietami startowymi w postaci zestawu książek serii "Czytam sobie.. ”. Staraliśmy się podejmować wszelkie działania, by zdobyć wymagane pozycje książkowe. Nawiązana została współpraca z pracownikami Gminnej Biblioteki oraz bibliotekarzami naszej placówki. Udało się w ten sposób zakupić, a następnie wypożyczyć dla klasy, wiele książeczek serii. Kilka pozycji książkowych udostępniła z prywatnego księgozbioru przedstawicielka Rady Rodziców, zaproszona do czytania w klasie. Część niedostępnych pozycji uczniowie czytali fragmentami ze stron internetowych, podobnie poznawali autorów i ilustratorów czytanych książek. Czytane dzieciom i wraz z dziećmi książeczki serii "Czytam...” były niezwykle inspirujące. Dobrze czytające dzieci mogły zabłysnąć swoim płynnym czytaniem, gdyż teksty nie sprawiały im większych problemów. Jednozdaniowe, pisane dużą czcionką, krótkie podpisy do zabawnych ilustracji motywowały wszystkich do przeczytania całej pozycji, może z niewielką pomocą rodziców. Uczniowie z chęcią ćwiczyli syntetyzowanie i czytanie wyrazów wyeksponowanych literowym czy sylabowym podziałem w książeczkach. W ten naturalny sposób uczyli się procesu czytania ze zrozumieniem. Program ,,Czytam...” zaangażował wiele osób. Do głośnego bostońskiego czytania dzieciom włączyli się rodzice, bibliotekarze, nauczyciele – na czele z panią dyrektor szkoły, przedstawiciele samorządu uczniowskiego. Odbyła się lekcja biblioteczna prowadzona przez kierownika Gminnej Biblioteki p. Magdę Sikorską, podczas której dzieci miały możliwość poznania księgozbioru bibliotecznego, zaznajomienia się z zasadami korzystania z biblioteki, poznania sposobów szanowania książek, wykonania zakładek do książek itd.
Zorganizowana w sali lekcyjnej biblioteczka klasowa zainspirowała do zaprezentowania własnych domowych biblioteczek w ramach konkursu fotograficznego. Uczniowie przynosili duże zdjęcia, na których uwieczniali siebie w swoim "książkowym kąciku”, by móc podzielić się z innymi doświadczeniami z domowego czytelniczego królestwa. Tak mocno zaangażowali się w akcję, że zajęli czołowe miejsca w konkursowych zmaganiach. Zaczęli też dosłownie dzielić się swoimi księgozbiorami, przynosząc do klasowej biblioteczki książki, które już przeczytali czy posiadają podwójnie. Włączyli się także w akcję biblioteki "Uwolnić książkę”, polegającą na wymianie książek - za pozycję książkową podarowaną szkolnej bibliotece brali do domu na własność inną książkę wskazaną przez szkolnego bibliotekarza.
Czytane w klasie książeczki wiązały się z różnorodnymi podejmowanymi wspólnie działaniami. Lektura książeczki "Wars i Sawa” zainspirowała nas do poznania okolicy najbliższej uczniom. Odbywały się spacery drogami naszej wioski, podziwianie ciekawych miejsc nad rzekami przepływającymi przez Mniszek – Szabasówką i Garlicą, poznawanie zabytków, miejsc pamięci narodowej w związku z noszeniem przez naszą szkołę zaszczytnego imienia Żołnierzy Armii Krajowej 72 Pułku Piechoty. Zorganizowany został wyjazd na lekcje muzealne "Zanim powstało miasto” do Radomia, by uczniowie w nowoczesny, wirtualny sposób mogli poznać historię powstania Radomia - stolicy naszego powiatu. Wyjazd stał się okazją do poznania twórczości artysty naszego regionu - Jacka Malczewskiego podczas zajęć warsztatowych i na wystawach dzieł malarskich w Muzeum jego imienia. Poznanie stolicy kraju mamy w planach wyjazdowych.
Po lekturze książeczki "Kartofel i Werka Blogerka" wywiązała się dyskusja "Czego możemy się nauczyć od tytułowych bohaterów?”. Zorganizowane zostały warsztaty z pedagogiem specjalnym nt. "Stop przemocy - bezpieczne zasady". Po pogadance o przeciwdziałaniu agresji, przemocy i hejtowi w sieci uczniowie wspólnie wykonali plakat - drzewko "Bezpieczni dorośli". Wyeksponowane w sali lekcyjnej zasady pomagają w rozwiązywaniu drobnych problemów między rówieśnikami, a odwoływanie się do odczuć literackich bohaterów to profilaktyka przemocy. Czytanie książki ,,Pan Pit i jego kwiatek" było przyczynkiem do rozmowy o pasjach, zainteresowaniach. Uczniowie z chęcią dzielili się swoim hobby, opowiadali o zainteresowaniach najbliższych osób. Zainspirowani możliwością podglądania przyrody przez pana Pita, sami wyszli z lupami i lornetkami na przyszkolny klomb, by popatrzeć na kwiaty, mrówki czy ślimaki. Swoje spostrzeżenia przedstawiali graficznie na specjalnie przygotowanych kartach obserwacji. Bohater literacki i własne doświadczenia podglądania z lupą świata przyrody z pewnością zaowocują pasją poznawania otoczenia. Pierwszoklasiści poszukiwali odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule czytanej książeczki ,,Po co wieje wiatr?” Zorganizowana została – wraz z Samorządem Uczniowskim- akcja tematyczna ,,Jesienny tydzień” - uczniowie ubierali się w stroje w kolorach jesieni, stworzyli strefę relaksu z przyniesionymi kocami, poduszkami, częstowali się wzajemnie ciasteczkami cynamonowymi i ciepłą herbatką na jesienny czas itp. Na zainicjowanym pikniku na kocach wykonali tańce z jesiennymi liśćmi zainspirowane utworem ,,Cztery pory roku – jesień” Vivaldiego i poczuli się, jakby do klasy faktycznie wpadł wiatr i zwiewał liście z drzew. Tworzyli różne prace artystyczne z wykorzystaniem zasuszonych liści - rysunek ,,Park jesienią”, lapbook ,,Ekoskarbiec” (uzupełniany jest i będzie systematycznie informacjami i rysunkami w ciągu roku szkolnego). Okazją do opowiedzenia o swoich pupilach stała się lektura książeczki ,,Dobry pies”. Dała możliwość podzielenia się sposobami troski o swoje zwierzaki – nie tylko psy, koty, ale i żółwie czy papużki. Treść książeczki dała początek dyskusji, jak możemy sobie nawzajem pomagać, korzystając z różnorodności zdolności, umiejętności ludzi i zwierząt. Poszerzyła wiedzę dzieci o wykorzystanie psów w wielu dziedzinach: poszukiwania zaginionych, tropienie, pomoc ociemniałym itd. Dzieci przynosiły podobizny swoich kochanych zwierzaków, wykonywały portrety, rysunki i przestrzenne układanki origami (jak Helenka z Akiko – bohaterka książki). Strefa nauki wiąże się z książką ,,Planety pana Mikołaja”. Jej czytanie zainicjowało eksperymenty z latarką i globusem, by przybliżyć dzieciom trudną teorię o ruchu obrotowym Ziemi, o następstwie pór roku i zmianach dobowych. Pomocą w zrozumieniu naukowych treści był także wykonany z zaangażowaniem rodziców przestrzenny model układu słonecznego. Dopełnieniem stała się wpadająca w ucho ,,Piosenka o planetach”, która w przystępny sposób przekazuje podstawową wiedzę o kosmosie oraz prace plastyczne o wyprawach rakietowych na wybraną planetę.
Dużą zachętą do czytania stały się biblioteczne akcje i konkursy o tematyce literackiej. Dużo radości i zabawy dały obchody Światowego Dnia Postaci z Bajek - uczniowie mogli przebrać się za ulubioną bajkową postać, ilustrowali okładki książek, sylwetki swoich ukochanych bohaterów. W naszej szkolnej praktyce sprawdza się klasowy konkurs czytelniczy. Zadaniem uczniów jest codzienne czytanie (min. 10 -15 minut), poświadczane przez rodziców na specjalnie przygotowanych kartach konkursowych. Systematyczne czytanie będzie nagradzane nie tylko szóstkami, ale też książkami wręczanymi dzieciom na zakończenie każdego roku przez wszystkie lata edukacji wczesnoszkolnej.
Wkrótce uczniów czeka duża niespodzianka - naszą szkołę odwiedzi p. Marta Trojanowska, radomska twórczyni książek dla dzieci. Możliwość spotkania prawdziwej pisarki literatury dla dzieci, porozmawiania, zdobycia autografów, wysłuchania fragmentów książek, czytanych przez sama autorkę będzie dla uczniów niezwykłym przeżyciem.
Powyższe przykłady naszej działalności nad podniesieniem poziomu czytelnictwa uczniów to tak naprawdę dopiero początek. Program ,,Czytam sobie z radością” spotkał się z niezwykłym odzewem i wzmógł aktywność szkoły oraz domu rodzinnego dzieci. Stał się doskonałą inspiracją, zachętą, by wciąż pracować nad rozwijaniem zainteresowań czytelniczych wychowanków. Otrzymane nagrody książkowe za udział w finale konkursu czytelniczego klas pierwszych będą inspiracją do podejmowania działań związanych z czytelnictwem w kolejnych miesiącach. Naszym mottem stała się myśl:
Czy tu, czy tam, czytam... sobie z radością.
Wychowawca klasy: Agata Seta