- Na zajęcia terapii logopedycznej kieruje się uczniów na podstawie wyników badań lekarskich, psychologicznych i logopedycznych po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
- Terapię logopedyczną w szkole organizuje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie (potrzeba wynikająca z zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej) – czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, oraz organizacji pracy szkoły, a także w grupie - maksymalnie do 4 osób.
- Zadaniem zajęć na terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem.
- W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się specyficzne, dostosowane do wieku i możliwości ucznia sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się różne metody, co wynika z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.
- Etapy badania i postępowania logopedycznego:
- rozpoznanie zaburzeń mowy na podstawie objawów (symptomów),
- zestawienie symptomów,
- wstępne ustalenie przyczyn zaburzeń,
- wstępna diagnoza logopedyczna,
- poznanie psychicznych i społecznych uwarunkowań oraz następstw zaburzeń mowy,
- ustalenie indywidualnego planu zajęć z uczniem,
- postępowanie logopedyczne – praca z dzieckiem,
- zalecenia – uwagi – wnioski (indywidualne konsultacje z rodzicami)
- Zajęcia logopedyczne prowadzone są do czasu wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia w/w formą opieki.
Opracowała:
Ewa Zjawińska