Copyright 2021 - Custom text here

Ciekawostki logopedyczne

Jak bawić się z dzieckiem?

Wspólne czytanie

Bajki stymulują rozwój mowy dziecka i wzbogacają zasób słownictwa. Ponadto pobudzają do aktywności językowej, rozwijają zdolności komunikacyjne, a także spostrzegawczość i wyobraźnię dziecka. Rodzicu, czytaj codziennie swojemu dziecku.

Budowanie z klocków

Klocki konstrukcyjne dla dzieci: metalowe, drewniane, plastikowe. Jakie kupić? - Mjakmama.pl

Dla małych dzieci najlepsze są zabawki, do korzystania z których powinno używać się obu rąk, bowiem jest to niezwykle ważne do tego, by pobudzić i wzmocnić pracę obu półkul mózgowych. Zabawa klockami rozwija również logiczne i przestrzenne myślenie. Według AAP najważniejszym atrybutem zabawki jest to, by angażowała zarówno dziecko jak i rodzica/ opiekuna, wspierała ich relacje, a tym samym rozwój językowy. Dlatego te tradycyjne zabawki są dla rozwoju dziecka najcenniejsze. Zabawki wysokiej jakości wcale nie muszą być drogie.

Zabawy tematyczne

Zabawa w sklep, lekarza itd. rozwijają wyobraźnię dziecka stymuluj rozwój mowy a także uczą zasad zachowania w określonych sytuacjach .

Śpiewaj piosenki, ucz wierszyków

Baw się z dzieckiem tak, by angażować zmysł słuchu, wzroku i dotyku. Wspólna zabawa z dzieckiem to doskonały sposób na stymulowanie rozwoju mowy dziecka, ponieważ wówczas dziecko poznaje nowe słowa, a także przypomina sobie te, które już zna.

Zabawy ruchowe

Rozwijają mięśnie i kondycję, a także poprawiają motorykę dziecka. Zabawy rozwijające kształtowanie się rozwoju psychofizycznego dziecka to: zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy bieżne, zabawy rzutne, zabawy na czworakach, zabawy skoczne.

Zabawy manualne

Usprawniają zarówno motorykę małą, jak i rozwój mowy dziecka. Zabawy stymulujące sprawność dłoni to: malowanie, wycinanie, nawlekanie koralików, lepienie plasteliną/ masą solną/ ciastoliną/ piaskiem.

 

Jak NIE bawić się z dzieckiem:

– Bardzo energiczny rowerek. Szybkie i nieostrożne kręcenie nóżkami dziecka, może doprowadzić do zwichnięcia jego stawu biodrowego.

– Chodziki powodują więcej urazów u dzieci niż jakikolwiek inny produkt służący do opieki nad dziećmi. Wypadki, jakie spowodowane są przez chodziki (np. upadek ze schodów czy wywrócenie się), bywają niezwykle groźne i w większości przypadków powodują uraz głowy. Konsekwencje używania chodzika to m.in. osłabienie mięśni, opóźniona nauka chodzenia, wzmożone napięcie mięśniowe, chodzenie na palcach. Nie ma potrzeby, by na siłę przyspieszać pewne procesy, ponieważ jeśli dziecko jest gotowe do tego, aby zacząć chodzić, to po prostu zacznie to robić.

 

– Wysokie technologie takie jak tv, smartfon, tablet odciągają dzieci od prawdziwej zabawy. Czas, który jest poświęcony na tego typu technologię zabiera dzieciom czas na prawdziwą grę i zabawę, która uczy dzieci umiejętności społecznych. Dziecko powinno opanować podstawowe umiejętności, a dopiero potem może wkroczyć w wirtualny świat. Zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych może być dla dzieci szkodliwe. Mózg dziecka musi dojrzeć i nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami. Według najnowszych wytycznych WHO, dzieci mogą być wprowadzone w świat technologii dopiero około 3. roku życia i to pod ścisłym nadzorem rodziców.

– Grające i świecące zabawki. Zabawki interaktywne nie pobudzają kreatywności dziecka, ponieważ działają schematycznie, nie uczą reagowania w sytuacjach niestandardowych. Wyniki badań wskazują, że dzieci, które bawią się głównie zabawkami elektronicznymi posługują się mniejszym zasobem słów, a także rzadziej nawiązują kontakt z innymi osobami, niż dzieci, które bawią się tradycyjnymi zabawkami lub książeczkami.

 

Logopedia online

 

 

Drodzy Rodzice !!!

Utrwalanie prawidłowej wymowy bywa bardzo trudne, zwłaszcza w obecnej sytuacji, dlatego warto od czasu do czasu poćwiczyć przed komputerem lub wprowadzić zupełnie nowe pomoce do zabawy. Zachęcam Państwa do  skorzystania z podanych poniżej linków, gdzie  można znaleźć ćwiczenia online i dużo ciekawych pomysłów na zabawy logopedyczne w domu.

https://www.mimowa.pl/

http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne

http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/

http://www.logopediapraktyczna.pl/

https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g

http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia

http://www.ortografka.pl/

http://www.pracownialogopedy.pl/

http://czytamipisze.pl/

http://logopediaonline.pl/

http://www.logotorpeda.com/

http://brzęczychrząszcz.blogspot.com/

https://www.facebook.com/smykoterapia

http://logoswiat.blog.onet.pl/

http://kreatywne.wrota.net/?tag=zabawy-logopedyczne

http://raaanyjulek.blogspot.com/

http://logozabawy.pl/

http://blog.centrumgloska.pl/

http://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/

http://babyonline.pl/gry-logopedyczne,p1.html

http://www.toker.com.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci/

http://ktotomowi.pl/gry

http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna

http://razemdlasluchu.pl/Materia%C5%82y-rehabilitacyjne/cwiczenia-logopedyczne.html

 

Owocnej pracy

 

 

8 listopada – Dzień Łamańców Językowych

Świetnym pomysłem na poprawienie wymowy są łamańce językowe. Jest to dobre ćwiczenie logopedyczne. Możemy pobudzić swoją wyobraźnię i wymyślić swoje własne trudne do wymówienia wyrażenia.

 napis "Mistrz łamańców językowych" z kolorowych liter

Oto kilka przykładów

Połamania języków smilesmilesmile

 

BZYK

Bzyczy bzyk znad Bzury zbzikowane bzdury,

bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy

i nad Bzurą w bzach bajdurzy,

bzyczy bzdury, bzdurnie bzyka,

bo zbzikował i ma bzika!

 

CHRZĄSZCZ

Trzynastego, w Szczebrzeszynie

chrząszcz się zaczął tarzać w trzcinie.

Wszczęli wrzask Szczebrzeszynianie:

- Cóż ma znaczyć to tarzanie?!

Wezwać trzeba by lekarza, zamiast brzmieć, ten chrząszcz się tarza!

Wszak Szczebrzeszyn z tego słynie,

że w nim zawsze chrząszcz brzmi w trzcinie!

A chrząszcz odrzekł niezmieszany:

- Przyszedł wreszcie czas na zmiany!

Drzewiej chrząszcze w trzcinie brzmiały,

teraz będą się tarzały.

 

CZYŻYK

Czesał czyżyk czarny koczek,

czyszcząc w koczku każdy loczek,

po czym przykrył koczek toczkiem,

lecz część loczków wyszła boczkiem.

 

GORYL

Turlał goryl po Urlach kolorowe korale,

rudy góral kartofle tarł na tarce wytrwale,

gdy spotkali się w Urlach góral tarł, goryl turlał

chociaż sensu nie było w tym wcale.

 

HUCZEK

Hasał huczek z tłuczkiem wnuczka i niechcący huknął żuczka.

Ale heca... - wnuczek mruknął i z hurkotem w hełm się stuknął.

Leży żuczek, leży wnuczek, a pomiędzy nimi tłuczek.

Stąd dla huczka jest nauczka by nie hasać z tłuczkiem wnuczka.

 

KRÓLIK

Kurkiem kranu kręci kruk,

kroplą tranu brudząc bruk,

a przy kranie, robiąc pranie,

królik gra na fortepianie.

 

KRUK

Za parkanem wśród kur na podwórku

kroczył kruk w purpurowym kapturku,

raptem strasznie zakrakał i zrobiła się draka,

bo mu kura ukradła robaka.

 

MUSZKA

Mała muszka spod Łopuszki chciała mieć różowe nóżki

różdżką nóżki czarowała, lecz wciąż nóżki czarne miała.

- Po cóż czary, moja muszko? Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!

Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki!

 

PCHŁA

Na peronie w Poroninie pchła pląsała po pianinie.

Przytupnęła, podskoczyła i pianino przewróciła.

 

SZCZENIAK

W gąszczu szczawiu we Wrzeszczu klaszczą kleszcze na deszczu, szepcze szczygieł w szczelinie, szczeka szczeniak w Szczuczynie,

piszczy pszczoła pod Pszczyną, świszcze świerszcz pod leszczyną,

a trzy pliszki i liszka taszczą płaszcze w Szypliszkach.

 

ŻABA

Warzy żaba smar,

pełen smaru gar,

z wnętrza gara bucha para,

z pieca bucha żar,

smar jest w garze,

gar na żarze, wrze na żarze smar.

Miłej zabawy  smilesmilesmile

 

 

 

 

 

 

 

 

22 października - Międzynarodowy Dzień Jąkających

 

 Szacuje się, że około 1% społeczeństwa (w tym ok. 5% dzieci) dotknięte jest problemem jąkania.

22 października to dzień, w którym warto poświęcić chwilę by zastanowić się nad problemem jąkania. Szacuje się, że około 1% społeczeństwa (w tym ok. 5% dzieci) dotknięte jest tym problemem.

Powinniśmy pamiętać, że:

- jąkanie jest poważnym zaburzeniem mowy dotykającym zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe;

-  nie każde „zacinanie się” dziecka jest jąkaniem (ocenić to może wyłącznie  specjalista);

- przyczyny jąkania są równie złożone jak sama terapia, którą zaleca się zaczynać jak najwcześniej;

- symbolem Święta jest wstążka w kolorze zieleni morskiej;

- jąkanie, czyli powtarzanie sylab i głosek, występuje u 4% osób dorosłych i 5% dzieci;

- niektóre osoby z powodu jąkania wycofują się ze społecznego funkcjonowania i zarzucają wszelkie kontakty z ludźmi. Człowiek przeważnie zaczyna jąkać na widok drugiej osoby, w sytuacji interpersonalnej – te trudności stanowią największy problem jąkających się osób.

Święto to zostało ustanowione w lipcu 1998 roku z inicjatywy Międzynarodowego Stowarzyszenia Jąkających się (ang. International AssociationStuttering, ISA), podczas V Światowego Kongresu Osób Jąkających się w Johannesburgu w RPA.

Obserwując otaczający świat łatwo zauważyć, że osoby jąkające są dyskryminowane. Wielu rodziców dzieci z zaburzeniami mowy bagatelizuje problem, nie szuka pomocy. A przecież niemal każde przedszkole korzysta z pomocy logopedów, którzy potrafią już we wstępnej fazie dostrzec problem. Wielu rodziców jąkających się dzieci nie wie, że tą przypadłość można wyleczyć. To, czy dziecko mówiące niepłynnie zostanie osobą jąkającą się, zależy w głównej mierze od stosunku otoczenia oraz podjętych przez rodziców i terapeutów działań.