AKTUALNOŚCI
Aby korzystać z mLegitymacji, uczeń musi pobrać na swój telefon bezpłatną aplikację rządową mObywatel.
Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu – jest ona tylko kopią. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji – z powodu np. uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.
Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z tradycyjnych dokumentów. Nie tylko podczas kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina. mLegitymacja daje prawo do otrzymania dodatkowych, przysługujących uczniom, zniżek. Jej wydawanie umożliwia obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Aby uruchomić mLegitymację należy:
1) Złożyć wniosek do dyrektora szkoły o wydanie mLegitymacji [do pobrania doc] Wnioski prosimy składać w sekretariacie szkoły.
2) Wysłać na adres sekretariatu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. jako załącznik zdjęcie legitymacyjne w formacie JPG lub JPEG w rozmiarze do 5 MB, podpisane w nazwie pliku imieniem i nazwiskiem ucznia oraz klasą.
3) Pobrać Aplikację mObywatel, potwierdzić regulamin. (Link do oficjalnego źródła aplikacji mObywatel: https://www.gov.pl/web/mobywatel/pobierz-aplikacje1)
Wymagania sprzętowe to urządzenie mobilne wyposażone w system Android (wersja 6.0 lub nowsza) i iOS (wersja 10.3 lub nowsza)
4) Po otrzymaniu ze szkoły kodu aktywacyjnego uruchomić System na urządzeniu.
Instrukcja instalacji mLegitymacji dla uczniów i studentów 1.0
Regulamin usługi mLegitymacja szkolna w Aplikacji mObywatel
Unieważnienie mLegitymacji
mLegitymacja jest unieważniana w trakcie roku szkolnego:
- na wniosek rodziców ucznia (opiekuna prawnego), w szczególności w przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja szkolna;
- z urzędu w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej bądź przejścia ucznia do innej szkoły (§ 24 ust. 4a rozporządzenia MEN z 26 kwietnia 2018 r.).
Okazanie dokumentu na ekranie urządzenia mobilnego (weryfikacja wizualna tak jak tradycyjnej legitymacji szkolnej).
Prezentowany dokument posiada takie zabezpieczenia jak:
- Hologram – kolor hologramu zmienia się przy poruszaniu telefonem
- Element dynamiczny – flaga na ekranie telefonu faluje
- Data wydania legitymacji
- Termin ważności legitymacji – oznaczenie czy legitymacja jest ważna (kolor zielony) czy nieważna (kolor czerwony)
- Czas okazania w formacie DD-MM-RRRR oraz czas podany co do sekundy
- Powtarzający się wzór tła
Wszystkie powyższe elementy można sprawdzić poprzez weryfikację wizualną, bez konieczności wykonywania dodatkowych akcji w telefonie.