Wspólne czytanie
Bajki stymulują rozwój mowy dziecka i wzbogacają zasób słownictwa. Ponadto pobudzają do aktywności językowej, rozwijają zdolności komunikacyjne, a także spostrzegawczość i wyobraźnię dziecka. Rodzicu, czytaj codziennie swojemu dziecku.
Budowanie z klocków
Klocki konstrukcyjne dla dzieci: metalowe, drewniane, plastikowe. Jakie kupić? - Mjakmama.pl
Dla małych dzieci najlepsze są zabawki, do korzystania z których powinno używać się obu rąk, bowiem jest to niezwykle ważne do tego, by pobudzić i wzmocnić pracę obu półkul mózgowych. Zabawa klockami rozwija również logiczne i przestrzenne myślenie. Według AAP najważniejszym atrybutem zabawki jest to, by angażowała zarówno dziecko jak i rodzica/ opiekuna, wspierała ich relacje, a tym samym rozwój językowy. Dlatego te tradycyjne zabawki są dla rozwoju dziecka najcenniejsze. Zabawki wysokiej jakości wcale nie muszą być drogie.
Zabawy tematyczne
Zabawa w sklep, lekarza itd. rozwijają wyobraźnię dziecka stymuluj rozwój mowy a także uczą zasad zachowania w określonych sytuacjach .
Śpiewaj piosenki, ucz wierszyków
Baw się z dzieckiem tak, by angażować zmysł słuchu, wzroku i dotyku. Wspólna zabawa z dzieckiem to doskonały sposób na stymulowanie rozwoju mowy dziecka, ponieważ wówczas dziecko poznaje nowe słowa, a także przypomina sobie te, które już zna.
Zabawy ruchowe
Rozwijają mięśnie i kondycję, a także poprawiają motorykę dziecka. Zabawy rozwijające kształtowanie się rozwoju psychofizycznego dziecka to: zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy bieżne, zabawy rzutne, zabawy na czworakach, zabawy skoczne.
Zabawy manualne
Usprawniają zarówno motorykę małą, jak i rozwój mowy dziecka. Zabawy stymulujące sprawność dłoni to: malowanie, wycinanie, nawlekanie koralików, lepienie plasteliną/ masą solną/ ciastoliną/ piaskiem.
Jak NIE bawić się z dzieckiem:
– Bardzo energiczny rowerek. Szybkie i nieostrożne kręcenie nóżkami dziecka, może doprowadzić do zwichnięcia jego stawu biodrowego.
– Chodziki powodują więcej urazów u dzieci niż jakikolwiek inny produkt służący do opieki nad dziećmi. Wypadki, jakie spowodowane są przez chodziki (np. upadek ze schodów czy wywrócenie się), bywają niezwykle groźne i w większości przypadków powodują uraz głowy. Konsekwencje używania chodzika to m.in. osłabienie mięśni, opóźniona nauka chodzenia, wzmożone napięcie mięśniowe, chodzenie na palcach. Nie ma potrzeby, by na siłę przyspieszać pewne procesy, ponieważ jeśli dziecko jest gotowe do tego, aby zacząć chodzić, to po prostu zacznie to robić.
– Wysokie technologie takie jak tv, smartfon, tablet odciągają dzieci od prawdziwej zabawy. Czas, który jest poświęcony na tego typu technologię zabiera dzieciom czas na prawdziwą grę i zabawę, która uczy dzieci umiejętności społecznych. Dziecko powinno opanować podstawowe umiejętności, a dopiero potem może wkroczyć w wirtualny świat. Zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych może być dla dzieci szkodliwe. Mózg dziecka musi dojrzeć i nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami. Według najnowszych wytycznych WHO, dzieci mogą być wprowadzone w świat technologii dopiero około 3. roku życia i to pod ścisłym nadzorem rodziców.
– Grające i świecące zabawki. Zabawki interaktywne nie pobudzają kreatywności dziecka, ponieważ działają schematycznie, nie uczą reagowania w sytuacjach niestandardowych. Wyniki badań wskazują, że dzieci, które bawią się głównie zabawkami elektronicznymi posługują się mniejszym zasobem słów, a także rzadziej nawiązują kontakt z innymi osobami, niż dzieci, które bawią się tradycyjnymi zabawkami lub książeczkami.