AKTUALNOŚCI
Dzień liczby Pi – święto matematyki w naszej szkole
14 marca liczba Pi obchodzi swoje święto. Datę wybrano nieprzypadkowo - w Stanach Zjednoczonych zapisuje się ją jako 3.14, co stanowi jej przybliżoną wartość. Liczba π lub ludolfina, to stała matematyczna, która określa stosunek długości obwodu koła, do długości jego średnicy.
W naszej szkole również obchodziliśmy to ważne święto - uczniowie przyłączyli się do świętowania, przygotowując plakaty promujące „Dzień Liczby Pi”. W klasach czwartych i piątych uczniowie wykonywali eksperyment matematyczny, podczas którego otrzymywali przybliżone wartości liczby Pi, a uczniowie klas szóstych, siódmych i ósmych rozwiązywali escape room „Muzeum Liczby Pi”, podczas którego dowiedzieli się ważnych informacji i ciekawostek o liczbie Pi. Został rozstrzygnięty konkurs na zapamiętanie najdłuższego rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi. Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
I miejsce – Natalia Nawara kl. 7a
II miejsce – Patrycja Nasiadko kl. 7b
III miejsce – Zuzanna Czubak kl. 4.
Uczennice otrzymały pamiątkowe dyplomy, nagrody, słodycze oraz - razem z pozostałymi uczestnikami konkursu - matematyczne bony upominkowe.
Uwieńczeniem tego dnia było zjedzenie pysznych Pi – ciasteczek. Święto Pi, niewątpliwie, miało walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszego szkolnego życia.
Dziękujemy wszystkim za udział i zaangażowanie, gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy za rok.
Nauczycielki matematyki: Dorota Woźniak, Lidia Poprawska i Anna Sadownik
SZKOLNY KONKURS PIOSENKI „POWITANIE WIOSNY”
We wtorek 22 marca uczniowie klas 0-3 wzięli udział w Szkolnym Konkursie Piosenki „Powitanie wiosny”. Celem konkursu było m.in. rozwijanie zdolności wokalnych dzieci, rozwijanie umiejętności poprawnej wymowy, właściwej modulacji głosu, pobudzanie dzieci i rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz próba pokonania nieśmiałości dzieci poprzez publiczny występ.
Warsztaty dziennikarskie
W dniu 23 marca 2022r. w GCKiB w ramach Mazowieckiej Szkółki Dziennikarskiej Radia Radom odbyły się warsztaty dziennikarskie prowadzone przez dziennikarzy z Radia Radom. W zajęciach brali udział uczniowie klas VI - VIII Publicznej Szkoły Podstawowej w Wolanowie oraz Publicznej Szkoły Podstawowej w Mniszku. W trakcie warsztatów uczestnicy dowiedzieli się na czym polega praca dziennikarza radiowego, czym jest "fake news", krytyka oraz konstruktywne myślenie, mogli przygotować serwis informacyjny, prognozę pogody, nagrać jego treść a później to odsłuchać. Najbardziej aktywną uczestniczką warsztatów okazała sie Oliwia Augustyniak uczennica naszej szkoły i to ona została nagrodzona wizytą w radiu i spotkaniem z Marszałkiem Rafałem Rajkowskim. Warsztaty były okazją do bliższego przyjrzenia się pracy dziennikarza radiowego.
Opracowała Agnieszka Kalita
Dzień Świętego Patryka
W dniu 17 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Świętego Patryka – St. Patrick`s Day. Celem obchodów dnia patrona Irlandii było utrwalenie symboli związanych z Irlandią i dniem Św. Patryka, kształtowanie szacunku i tolerancji wobec innych kultur, wzbudzanie i umacnianie motywacji do nauki języka obcego oraz kształtowanie umiejętności wzajemnej rywalizacji. Aby uczcić ten dzień prawie wszyscy uczniowie ubrali zielone elementy garderoby. Dzień ten obfitował w wiele atrakcji. Uczniowie oddziałów przedszkolnych 0A i 0B ubrani w zielone opaski z kapeluszem Laprechauna robili sobie zdjęcia z samym Laprechaunem, natomiast uczniowie klas IV-VIII za pomocą kodów QR rozwiązywali quizy.
Wydarzenia z obchodów dnia św. Patryka uchwycono na licznych fotografiach, które stanowić będą cenną pamiątkę z życia szkoły.
Opiekunami akcji były panie Martyna Minda i Ewa Zjawińska
Pierwszy Dzień Wiosny w oddziałach przedszkolnych
Wiosna to piękna i radosna pora roku, taki też był piękny, ciepły i bardzo radosny Pierwszy Dzień Wiosny, na który z utęsknieniem czekały przedszkolaki. 21 marca dzieci z oddziałów przedszkolnych pożegnały zimę i powitały wiosnę. Wraz z pięknie wystrojoną Marzanną wyruszyły na spacer niedaleko szkoły, wypatrując zwiastunów wiosny. Gdy dotarły na miejsce czekała na nich niespodzianka w postaci ogniska. Dzieci samodzielnie smażyły kiełbaski, bawiły się na placu zabaw oraz korzystały z tamtejszej siłowni. Przedszkolaki donośnymi okrzykami „Marzanno, Marzanno, Ty zimowa panno, Ciebie pożegnamy, wiosnę powitamy” pożegnały zimę. W tym roku ze względu na to, że Marzanna została wykonana z materiałów ekologicznych, nie została wrzucona do rzeki, lecz spalona w ognisku. Dzieci szczęśliwe wróciły do swoich sal, dzieląc się już w drodze swoimi wrażeniami, jak był to mile dla nich spędzony wspólnie czas.
Mamy nadzieję, że wiosna posłucha przedszkolaków i zagości u nas na dobre.
Opracowała Kamila Kiljanek
Witaj wiosno!
"Marzanno, marzanno ty zimowa panno,
do wody cię wrzucamy, bo zimę żegnamy."
Pierwszy Dzień Wiosny obchodzimy 21 marca. Uczniowie klas Va, Vb, VI wzięli udział w pożegnaniu zimy. Tradycją jest topienie Marzanny tego dnia.
Marzanna jest znana w Polsce od wieków. To bogini słowiańska, która była symbolem zimy i śmierci. Stąd właśnie wzięła się nazwa kukły, którą niszczymy w Pierwszy Dzień Wiosny. Marzanna jako kukła jest symbolem odchodzącej zimy, a zwyczaj jej topienia lub palenia jest znany od dawna. Utopienie marzanny miało przywołać wiosnę i także przynieść dobre plony w danym roku.
Uczniowie tego dnia udali się nad pobliską rzekę, aby tam symbolicznie pożegnać zimę i powitać upragnioną wiosnę.
Projekt "Tropimy wiosnę”
Uczniowie klasy I realizowali projekt ,,Tropimy wiosnę”.
Już w okresie wczesnego przedwiośnia prowadzili obserwacje przyrodnicze, zauważali zwiastuny nadchodzącej wiosny – pierwsze zieleniące się w słońcu trawy, pączki na gałązkach bzu czy wierzbowe bazie.
„Nazywam się …” – projekt z historii w klasie IV
18 marca uczniowie klasy IV zakończyli realizację projektu historycznego „Nazywam się …”. Celem projektu było poszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat wybitnych postaci z historii Polski. Uczniowie przedstawiali wybranego bohatera poprzez wcielanie się „w rolę”. Opowiadali o życiu i dokonaniach najważniejszych postaci z historii naszego kraju.
Przygotowane kostiumy i rekwizyty zwróciły uwagę uczniów innych klas, dlatego czwartoklasiści odwiedzili kolegów z klas młodszych i krótko opowiedzieli im o realizowanym przez siebie projekcie.
Opracowała Iwona Woźniak
DZIEŃ BEZ PLECAKA
18 marca uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w akcji: No backpack Day - Dzień bez plecaka! Wiedzieliśmy, że na pomysłowość naszych Uczniów możemy liczyć. I oczywiście mieliśmy rację. Worek na śmieci, wózek na zakupy, szuflada, łóżeczko, walizka, lodówka turystyczna, pudełko na buty, kask, koszyk, taczka – to tylko niektóre z wielu pomysłów na alternatywny plecak. Bezkonkurencyjna w ocenie stała się jednak…. maska samochodu BMW!!!
Oczywiście przyjście do szkoły bez plecaka nie zwalniało z zabrania wszystkich potrzebnych tego dnia rzeczy.
Jak widać na zdjęciach, pomysłów było sporo i niektórym trochę ciężko było się poruszać po szkole z niestandardowym pojemnikiem na przybory i książki.
Szaleństwu i uśmiechom nie było końca.
Dziękujemy za odzew, zaangażowanie i wspólną zabawę.
Akcję zorganizował Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami.
Projekt edukacyjny UNICEF "Wszystkie kolory świata" - podsumowanie
W realizacji projektu edukacyjnego „Wszystkie kolory świata” wzięli udział uczniowie klas 0-VIII. Podczas organizowanych zajęć i zabaw wprowadzano dzieci w świat różnych kultur oraz zwyczajów i problemów egzystencjonalnych mieszkańców wszystkich kontynentów świata ze szczególnym uwzględnieniem Afryki. Podczas zabaw i zajęć realizowanych w tym czasie uczniowie kształtowali postawy tolerancji i otwartości na inne kultury. Uświadamiano wychowankom, że pomaganie może być nie tylko pożyteczne, ale także przyjemne, bo środki zebrane ze sprzedaży uszytych lalek zostaną przekazane na ratowanie życia dzieci w Afryce.
Na tablicach ogłoszeń przygotowano gazetki informacyjne dla rodziców w celu przedstawienia treści zawartych w projekcie i zaangażowano ich do uszycia lalek . Dzieci wraz z rodzicami, dziadkami i opiekunami przygotowały specjalne laleczki Unicef, które były symbolem pomocy, jaką dzieci chciały udzielić swoim rówieśnikom z biednych krajów. Dzieci same zdecydowały z jakiego kraju pochodziła ich laleczka, jak miała na imię, jaki miała kolor skóry czy hobby. Tymi informacjami uzupełniono akt urodzenia lalki.
Uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością, a rodzice zaangażowaniem. Zorganizowano wystawę, na której każdy mógł podziwiać laleczki. Ponadto odbyła się licytacja a pozyskane w ten sposób środki przyczynią się do poprawy losu najbardziej potrzebujących dzieci na świecie.
Łącznie uszyto 55 lalek. W ramach ich sprzedaży zebrano i wpłacono kwotę 794 złotych.